Tuesday, July 24, 2012

ZINC PERCEPAT PENYEMBUHAN LUKA



Pernahkah anda mengalami luka pada kulit anda dan luka tersebut lama sembuhnya Boleh jadi anda mengalami defisiensi/kekurangan mineral Zinc (seng). Zinc mempunyai peranan khusus dalam metabolisme kulit dan jaringan ikat. Hal ini diketahui secara tidak langsung semenjak zaman Yunani kuno, ketika calamine lotion yaitu sejenis lotion kulit yang mengandung ZnCO3 pertama kali digunakan untuk kulit. Didalam dunia kedokteran, khususnya pada pesakit selepas pembedahan, diberikan zinc (ZnSO4) untuk mempercepat penutupan luka disebabkan pembedahan.

Kemampuan Zinc dalam mempercepat penutupan luka ini disebabkan kerana zinc mempunyai peranan yang penting dalam sintesa protein dan proses replikasi (perbanyakan) sel-sel tubuh. Struktur kulit kita terdiri dari jaringan ikat yang tersusun oleh protein. Pada kondisi defisiensi zinc, maka proses sintesa protein dan replikasi dari sel-sel jaringan ikat bawah kulit akan menjadi terhambat. Sehingga proses penutupan luka akan terhambat pula.

Makanan yang tinggi kandungan zinc-nya antara lain adalah; daging, kerang-kerangan, biji-bijian, serealia dan kacang-kacangan. Namun kandungan zinc terbanyak ditemukan pada makanan kacang-kacangan. Badan kita memerlukan zinc 15 mg sehari untuk dewasa. Dari jumlah tersebut hanya 20-30% saja yang diserap oleh tubuh kita. Kekurangan zinc akan meningkatkan kondisi tubuh seperti proses pertumbuhan , penyakit ginjal, hemodialisa (cuci darah), kecanduan alkohol serta rematik. 

So..next time apabila anda mengalami luka pada kulit dan ingin cepat sembuh. Perbanyaklah makan kacang-kacangan. Selain kaya akan mineral zinc, kacang juga tinggi kandungan proteinnya sehingga dapat mempercepat proses penyembuhan luka anda.




Ada yang menyatakan kandungan zinc adalah tinggi dalam ikan haruan. Sebab itu ibu-ibu selepas bersalin digalkkan makan banyak ikan haruan/ pati haruan. Buat ibu-ibu yang kurang gemar makan ikan haruan/ pati ikan haruan, boleh lah digantikan dengan suplement zink.

Pada anda yang susah untuk mengambil makanan yang mengandungi zinc, SHAKLEE ada  suplement yang diberi nama ZINC COMLPEX.



ZINC COMPLEX SHAKLEE dirumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah diserap oleh tubuh kita.

Zinc sesuai untuk pengambilan jangka panjang. Ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum tubuh.




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila hubungi saya melalui :

email :
 mirawan77@gmail.com
sms/whatsapp :013-3649448/ 018-2552524
bbm : 235A071E
fb : http://www.facebook.com/mira.iwan.9

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...